Första sidan
Fakta om fartyget
Bygge
Säkerhet ombord
Mot Sargasso
Film 1 - Trailer 2005
Föredrag 2006/2007
Första resan
Bilder från resan
Denna sida handlar om mina resor ute på Atlanten i min hemmabyggda fyra meters båt
©Sebastian Näslund
English

arrandir @ webvideo.nu

Fler byggbilder

Bygge

I en källare byggde jag Arrandir utifrån formen av en gammal livbåt. Det tog två år (1642 timmar). Jag levde billigt samtidigt som jag studerade och studielånet gick till skruvar, epoxi och sandpapper . Ritning

Innehållsförteckning:

400 dm3 urutancell (17mm) - till isolering, flytkraft och dubbelskrov.
2.5 liter vattenfast lim.
4 kvadratmeter rostfri plåt (2 mm, 20 kg) - som ballast och skydd i botten.
80 kg bly - som ballast och slitköl.
145 liter vanlig plast. (inredning)
105 kg epoxilim. 1 kg lukt och smakfri epoxilimhärdare - till vattentank.
1 kg tunn epoxi.
10 kg epoxispackel.
5 kg epoxilack. 1 liter vanlig lack.
96 kvadratmeter polyesterväv - till det yttre skrovet.
101 kvadratmeter glasfibermatta.
4 kg Qcell spackeltillsats.
8 liter microballonger spackeltillsats.
2 kg talk spackeltillsats.
6 kg skum (tuber).
7 liter Gelcot.
12 kvadratmeter marinplywood.
24 meter trälister.
15 meter rostfritt syrafast rör.
12 meter aluminiumprofiler - mast, bom, spri, bogsprö, spinnakerbom...
9 liter tvåkomponentfärg.
4 liter tjärepoxi.
1.5 kvadratmeter makrolonglas. (6mm tjockt) - till fönster.
660 st skruv och bult.
32 gångjärn.
13.5 liter aceton.
47 penslar.
112 plasthandskar.
61 sliprondeller.
4 kvadratmeter skumdynor.
10 kvadratmeter kanvastyg.
Tvä händer och tre liter blod.

BYGGSTEG och tidsåtgång

1 Skär ut innandömmet på livbåten, använd yttre "skalet" som form. Limmade fast skivor av divinycell på insidan och plastade ytterliggare ett skrov på insidan, ovanpå divinycellen. Två lager 450 grams matta, överlappat i hörnen.130 timmar.

3 Skar hål i botten, byggde en centerbordstrumma av plywood. Plastade fast den med epoxi på väl nedslipad gammal glasfiber. Mycket viktig fas! Centerbordskonstruktionen är utsatt för mycket påfrestnifont>överlappningng och befinner

4 Byggde inredning av divinycell, laminerade med vanlig plast (ekonomiska skäl). Gjorde luckor, lister, hyllor e t c. Tog lång tid. 312 timmar

5 Vände på båten. Smälte bly och limmade fast blytackor (med epoxispackel) längs "kölen". Limmade också fast rostfria plattor (2mm) på båtens botten. Konstruerade en drag&o

7 Handräcke, targabåge, repsystem för centerbordet, roder, centerbord, fönster, lucka luckhus, sittbrunnsluckor, centerbordet skulle svänga från. (Mycket svårt). 150 ti

8 Segel, dynor, elskåp. 140 timmar. Därtill 250 timmar för transporter och materialjakt. Samt alla oräknade timmar spenderade på att fundera över problemlösningar.

Totalt 1642 timmar.

1642 timmar utspritt på 324 tillfällen under 33 månader. Vilket ger statistiska medelvärden som t ex att jag har arbetat 50 timmar i månaden och haft arbetspass på 5 timmar i snitt. Effektiv tid har bygget tagit 40 veckor
(beräknat på 40 timmars arbetsvecka).

JAG KOMMER ALDRIG GÖRA DET IGEN

Båtens kostnad (1995):

55 000:- för material. (se innehållsförteckning) 20 000:- lokal, transport, verktyg. 35 000:- utrustning, segel, dynor. (se apparater och utrustning) Canvas och urutancellen är gåvor. Rostfria plattor och makrolon är tiggeri. I övrigt har jag inte snålat med några utgifter vad det gäller; färg, epoxi, väv, rostfritt e t c.

Tips för den hugade.

-Bygg ingen båt, köp en begagnad! Om du ändå måste så:

- Ta en titt på havet, det stora havet, så att du vet vad du tar dig an. Det måste vara havet som formar din båt. Du eftersträvar en kompromiss mellan egenskaper till havs och i livet ombord i hamn. Säkerhetsaspekterna måste alltid ha företräde.

- Úven om du inte är utbildad båtbyggare bör du inte vara alltför klantig och framför allt känna en glädje i att arbeta och skapa med dina egna händer. - Ransaka dig själv. Varför vill du utsätta dig själv för detta. Vad är du beredd att offra.

- Att dela projektet med en annan kan vara en god idé. Ingen vill segla jämt och ständigt resten av livet, ett halvår var räcker mer än väl.

- Om du nu bestämt dig, våga då ta steget och köp stora kvantiteter material direkt så att du kan utverka rabatter (kanske ihop med någon annan). Om du måste småhandla skaffa ett konto och håll dig till samma affär.

- Ha inte bråttom. Ju längre tid du har, desto billigare blir det. (Det kommer att ta tre gånger mer tid än du tänkt dig och bli lika många gånger dyrare.)

-Viktigaste av allt. Skaffa en vinteruppvärmd verkstad där du kan plasta. Se till att ha el, rätt verktyg och skyddsutrustning.

- Slår du huvudet i väggen så lämna det problemet och börja med något nytt. Även om projektet verkar ogenförbart och för stort vid första beräkningen så tro på dig själv.
"Learn as you go", som engelsmännen säger, eller som kineserna säger lite mer poetiskt: "Úven en tusenmila vandring börjar med ett steg".

Fler byggbilder

Arrandir är inspirerad av Brisbåtarna.