Första sidan
Fakta om fartyget
Bygge
Säkerhet ombord
Mot Sargasso
Film 1 - Trailer 2005
Föredrag 2006/2007
Första resan
Bilder från resan
Denna sida handlar om mina resor ute på Atlanten i min hemmabyggda fyra meters båt
©Sebastian Näslund
English

arrandir @ webvideo.nu

Säkerhet

Arrandir klarar sig där större båtar går under. Att segla i en liten båt är inte farligt, däremot är ensamsegling riskfyllt. Arrandir kapsejsar lättare än vanliga båtar men erhåller mindre (ingen) skada. Tack vare sitt skum mellan de två skroven så är Arrandir (i teorin) osänkbar.

Arrandir har ingen livflotte.

Arrandir har en VHF radio som kan anropa fartyg inom synhåll. Däremot är kommunikation över10 distans oftast omöjlig. Arrandir har nödbloss och fallskärmsljus samt en nödradiosändare som ger signaler till flyg och fartyg inom "synhåll".

Eld: Pulversläckare. Dynor behandlade mot antändning. Divinycellen mellan de två skroven är självsläckande. Gasköket har endast små campingbehållare. Allt brandfarligt förvaras i yttre fack.

Grundstötning: Centerbord och roder slår upp automatiskt. Bly och rostfritt stål tar upp de största smällarna. Det som inte syns vid ytan seglar jag i allmänhet över och det som är för grunt för Arrandir syns oftast tydligt. Ingen anledning att slösa pengar på för mycket sjökort.

Storm: Vid kuling faller jag i regel av p g a vågorna. Vid styvkyling tar jag ned segel och ligger bi med sjöankare i aktern. Tre varianter: Kanvas med järnring, bildäck eller fallskärm (1,5 m diameter). I medvind brukar jag sakta farten med sjöankare först vid 20 m/s. Driver som mest 1.2 nm/h med sjöankare i storm. Masten kan fällas på några minuter. Besättningen kan spännas fast med livbälte på det mjuka golvet.

Kollision: Epoxi har kombinerats med en glasfigerväv (Sven Lundins förslag). Resultatet blir ett laminat som absorberar mer energi (mjukare-segare). Tillsammans med sitt inre styvare skrov är Arrandir starkare än merparten vanliga långfärdsbåtar. Båtens enda svaga punkt är besättningen. I sjöfartsleder håller jag utkik varje gång äggklockan ringer var 20:e minut. Har tre olika lanternor, bl a en hallogenblixt. Har en opålitlig men stundtals användbar radarvarnare som känner av radarsignaler från lastfartygens radar. Från 300 meter upp till fem distans beroende på våghöjd. Långt ut till havs sover jag gladeligen flera timmar utan utkik. Nåja inte alltför glatt, jag sover ofta lätt. På Atlanten där jag bara siktade två fartyg, där sov jag hela natten. Arrandirs högsta fart är 4 knop vilket är alltför litet för att skada den starka fören om jag seglar på något. Om ett lastfartyg kör på mig hoppas jag att Arrandir bara sveps åt sidan och som värst förlorar sin mast och besättningen får en hjärnskakning. Om det går hål i skrovet och båten vattenfylls så sjunker den inte (tror jag). Jag har fyra stycken 50 liters flytkuddar. En räddningsdräkt finns för att jag inte skall frysa ihjäl om jag tvingas leva i en vattenfylld båt.

Tjuvar: En orm är ritad på nedgångsluckan - det sägs skrämma bort tjuvar. För säkerhets skull finns där också ett bjässelås som bara jag känner till hur man kommer åt och låser upp. Rutorna är av makrolon och det sägs att inte ens pistolskott tar sig igenom dem.

Segling: "Tillverkarens varning! Arrandir skall betraktas som en flyttbar liten flytande husvagn. Den trivs bra på kanaler och i medvind, men kryssar som en potta skit. Arrandir är en liten jolle som försöker vara segelbåt. Räkna aldrig med att kunna kryssa upp mot vind. Arrandir är en ombyggd roddbåt! Man kan vinna lite i höjd om vattnet är spegelblankt och vinden frisk (har aldrig inträffat hittills). Men minsta vågor puttar ned båten i vind och avdriften tar hand om all eventuell vinst i höjd. Båten är för lätt och för kort. Läkust är inte bra! Den lilla 3 hk utombordaren kan inte användas till havs där det finns vågor.

Sjukdom: Inträffar aldrig ombord på Arrandir.

Man överbord: Inträffar heller aldrig ombord på Arrandir. Faller jag överbord ute till havs så dör jag. Ibland har jag livsele - ibland inte.